R4 van zuid naar noord - Reisverslag uit Whitianga, Nieuw Zeeland van Suzan Romar - WaarBenJij.nu R4 van zuid naar noord - Reisverslag uit Whitianga, Nieuw Zeeland van Suzan Romar - WaarBenJij.nu

R4 van zuid naar noord

Door: Suzan

Blijf op de hoogte en volg Suzan

23 Januari 2018 | Nieuw Zeeland, Whitianga

12 januari ging de wekker vroeg want we hadden een tour geboekt naar Doubtful sound. We gingen eerst met een boot die kant op en toen moesten we nog een stukje met de bus rijden en daarna weer op een andere boot door de Doubtful sound varen. Het was een super mooie tocht door allemaal gebergte heen. Volgens de kapitein waren er gebergtes van ruim 1200 meter hoog. We hadden eindelijk weer een dag met veel zonneschijn dus prachtige foto’s kunnen maken! Alleen heb je normaal gesproken ook watervallen op de route maar die hadden we dit keer niet, zo mooi weer was het. Uiteindelijk uitgekomen bij de Tasman zee en daar nog om een rots met zeehonden gevaren en weer de weg terug varen en rijden. Het uitzicht was echt super!! Daarna doorgereden naar Gore een stadje waar de bollenboeren dichtbij zitten. Vaders heeft voor de 13e een afspraak gemaakt met Erik van Triflor en laten we hem nou bij het uit eten gaan tegen komen. Heel toevallig en zo hebben we al een praatje gemaakt. Maar morgen gaan we ze aan het werk zien, ik ben benieuwd.

De dag van de tulpen! Klein stukje rijden en daar zijn we dan bij Triflor. Als je de kantine binnen komt kan je gewoon goedemorgen zeggen want iedereen is daar zowat Nederlands. Ze wisten dat we zouden komen dus een warm welkom. Meteen een praatje gemaakt met iedereen in de kantine. Daar was Frank de Jong ook de broer van Debby (de baas van Helder Events) van te voren hadden we daarover contact gehad en leuk dat we hem meteen tegen kwamen. Ook zat in de kantine Wouter Borst, ik ken hem van strobalen regelen voor Helder Events, maar hij heeft ook geholpen bij de 4 sensation. Heel toevallig om daar dan weer bekenden tegen te komen. Uiteindelijk kwam Ruud bij ons zitten en hij ging ons rondleiden door de schuren. Het gaat daar echt super mooi, heel wat dingen toch weer anders dan in Nederland maar erg interessant. Later gingen we met Erik naar het land en daar een rondje mee op de rooimachine. Het had daar al een tijdje niet geregend dus het was erg stoffig. Ze rooiden daar in netten dus dat was al heel anders dan wij rooien. Erg leuk om te zien en veel info van beide heren gekregen. Uiteindelijk had ma nog een Romar shirt en sweater mee als dank voor de rondleiding. Nog een rondje in de klus schuur gekeken en daar was Jim Kreuk aangekomen en die ging voor een half jaar stage lopen, kom je toch ook nog een dorper tegen in Nieuw Zeeland.
Daarna doorgereden naar Dunedin. Daar zijn we ‘s avonds nog naar een strandje gelopen waar je pinguïns kon spotten. Het waaide pittig op het strand maar toch naar beneden zonder strandopgang. Daar lag her en der een zeehond op het strand dus Ingrid en ik gingen aan de andere kant kijken voor pinguïns, maar daar waren heel veel zeehonden. Ze vallen niet heel erg op tussen de stenen dus Ingrid en ik waren heel geconcentreerd aan het zoeken naar zeehonden dat we bijna over één struikelde haha. Gelukkig maakte hij wat geluid, maar we schrokken wel. Uiteindelijk aan die kant van het strand nog 1 zwemmende pinguïn gezien, maar die verloren we uit het oog. Toen weer terug lopen, pa en ma gingen al naar boven en toen zagen we in de verte een pinguïn staan!! Dus snel ernaar toe rennen en foto’s maken. Hij was lekker in het water aan het spelen dus leuk om te zien! Daarna een hele klim omhoog, want zonder strandopgang en wel met heel mul zand is dat best zwaar. We waren er weer gekomen en naar het hostel en lekker slapen.

Toen weer vanuit Dunedin verder gereden met een eerste stop in Moeraki Boulders, als je het mij vraagt allemaal keien op het strand. Maar is dus een toeristische trekpleister. Je kon er wel leuke foto’s maken dus dat hebben we gedaan en een bakkie gedaan. Daarna doorgereden naar Lake Tekapo, we dachten dat het water groenig zou zijn maar het was prachtig blauw. We hadden een hele mooie dag vandaag dus het was super mooi!! Uiteindelijk ook nog een duik genomen, dat was weer heel fris en het werd ook niet warm als je door was. Toen weer een stukje terug en daar was ons hostel weer.

De volgende dag weer langs Lake Tekapo gereden en deze keer zat er wel een groene gloed over het water. Het is erg afhankelijk van het weer welke kleur de Lake heeft. We waren ook nog naar een ander uitzichtpunt gereden en toen door naar Christchurch. De lunch hadden we in Geraldine (leuke naam) en eenmaal in Christchurch nog met een gondelbaan omhoog gegaan voor een super mooi uitzicht op Christchurch.

We wilden vandaag eigenlijk overnachten in Kaikoura, maar daar was helaas geen plaats dus hebben we een hostel in een plaats verder geboekt. Dus lekker wat kilometers gemaakt vandaag, maar wel gestopt in Kaikoura want daar waren heel veel activiteiten te doen op het water. Wij kozen voor het zwemmen tussen wilde zeehonden. We kregen een hele wetsuit aan, maar het was heel warm dus we vonden het een beetje gek. Toen gingen met een soort oude schoolbus naar en het water en daar in een bootje naar de zeehonden gevaren. Eenmaal daar bleek het water dus echt zo koud te zijn zoals ze zeiden. Veel zeehonden lagen lekker op de rotsen, maar er kwam een windje waardoor ze niet hoefden af te koelen in het water. Even gewacht en heen en weer gezwommen en toen kwamen er een paar lekker zwemmen. Je kon er naast liggen en dan ging de zeehond lekker rondjes draaien en ze gingen onder me door zwemmen. Heel leuk om te zien! Toen weer terug en verder gereden naar Picton, ik mocht rijden over de weg die pas een paar maanden open is na de aardverschuiving. Af en toe een paar keer de weg aan 1 kant afgezet en rustig rijden en dan weer door.

Dat was het dan in het Zuideiland, vandaag op naar het Noordereiland! In de ochtend meteen de auto ingeleverd en daarna een ticket gekocht voor op de boot, even wachten en toen de boot op! De bootrit leek een beetje op de Texelse boot alleen dan ongeveer 3 uur lang. De boot meerde aan in Wellington daar hebben we de nieuwe auto opgehaald (de ander bleef op het zuidereiland). Weer een Toyota highlander maar dit keer een mooie blauwe. Toen doorgereden naar een uitzichtpunt over de stad en naar het hostel om in te checken. Nog even een beetje geshopt en ik heb een knal rood spijkerrokje gekocht:). Bij het boodschappen toen lag er een echte beef Wellington in de schappen dus die hebben we lekker opgegeten nomnomnom.

Volgende dag was weer een stukje rijden naar Napier, ongeveer 4/5 uur. Onderweg nog gestopt bij een fruitboertje en voor een lunch, maar verder niet veel bijzonders gedaan. Het was ook een beetje regenachtig dus niet erg een auto dag. Uiteindelijk nog een ijsje gehaald bij de ijssalon tegenover het hostel met de naam lick this. Daar een kiwi tegengekomen die wat leuke weetjes had over Nieuw Zeeland.

Pap had thuis op de computer gevonden dat er dit weekend een soort festival was in de buurt van Napier, nouja 1,5 uur rijden. Wij eind van de ochtend heen, dat was nog redelijk vroeg maar er was een springwedstrijd bezig met paarden. Weer wat oude herinneringen ophalen. Ze hebben alleen wel wat andere regels hier. Daarna begon de rodeo, maar op kalfjes met kleine koters. Leuk om te zien! Daarna ook met tieners op wat grotere stieren en een barrel race. En toen begon het schapen scheren, dat had ik nog niet echt eerder gezien en nu werd het in 30 seconden gedaan. De snelste was tussen de 22 en 23 seconden!! Niet normaal snel en de schaap vindt het allemaal wel prima. Heel grappig om te zien, ondertussen was het al avond dus gingen we weer naar het hostel.

Vandaag gingen we naar het broertje van Wouter Borst (van Triflor). Menno werkt vlakbij Napier aan een mega machine voor appels en hij werkt bij een lelieboer. We konden helaas niet kijken bij het appelbedrijf maar wel bij de lelieboer, die toevallig dezelfde tijd kwam als dat wij met Menno hadden afgesproken. Het is nu niet druk in de lelies, dus de machines staan stil. Wel weer een rondleiding gehad door de schuur, om een beeld te krijgen. Daarna met lelieboer Robbert een bakkie gedaan in zijn huis. Zijn huis staat ergens op een berg met super mooi uitzicht!!! Vanaf daar naar de nieuwe schuur van de appels gereden, daar kon Menno uitleggen wat voor machines daar gebouwd werden. Echt een mega schuur met mega machines. Daarna door met Robbert naar het land om lelies te bekijken en weer veel informatie gekregen! Oja en voordat we hier naar toe gingen, hadden we nog een wijnboer gegaan, we dachten dat ze een leuk tourtje hadden van 30min maar dat moest je zelf doen. Wel leuk om even te zien.

Vandaag was het vroeg opstaan voor de Tongariro crossing. Om 7 uur met een busje naar het begin en vanaf daar lopen over de berg en dan werd je in de middag weer opgehaald. In totaal slechts 19,4 km! We begonnen lekker maar op een gegeven moment ging het alleen maar omhoog en omhoog. Gelukkig hadden ze wel een soort van padje gemaakt met trappetjes. Rustig doorgelopen en het uitzicht werd steeds mooier. Het was helemaal op zijn mooist toen we op de top van de berg stonden! Je zag een vulkaan en rotsen met rood zand en blauwe/groene zwavel wateren! Het eerste stukje naar beneden was toen lekker rollen over het zand/steentjes (uitkijken om niet te vallen). Maar daarna weer iets omhoog, je bleef lekker klauteren. Later waren we aan de andere kant van de berg en daar had je ook super mooi uitzicht op het landschap en meertjes. En we hadden een super mooie blauwe lucht op de achtergrond dus dat liep lekker. Toen ging de wel alleen maar naar beneden.. dat kost niet veel kracht maar loopt ook niet zo lekker. We konden niet meer terug dus we moesten door. Toen we het ergste stuk naar boven hadden gehad waren we nog niet eens op de helft van het aantal kms! Ma kreeg het wel steeds zwaarder, maar pa bleef bij dr en Ingrid en ik gingen elke keer wat doorlopen en dan weer wachten. Na 15 km was het eigenlijk wel mooi geweest maar nog een paar uurtjes doorlopen en toen waren we er!! (16.30) Dan ben je blij zeg!!! Ik heb wel last van een spiertje in mn knieholte dus hopen dat het morgen meevalt.

Die spierpijn valt dus niet helemaal mee, maar als je eenmaal weer loopt gaat het wel. De ochtend rustig aan gedaan en gereden naar Rotorua. Die stad staat bekent om de zwavel dus lekker geurtje. Toch naar een soort park geweest genaamd Wai-O-Tapu termal wonderland. Daar hadden ze allemaal bijzondere badjes met vieze geuren en aan het eind een heel groen/gelig bad. Toen doorgereden naar het hostel en in de avond gingen we down hill karten, geweldig!! In een soort plastic doos met stuur naar beneden crossen. Stuur naar je toe is remmen en van je af is rollen. We hadden een speciale aanbieding waar we 5 keer mochten op 2 verschillende banen. Het was best moeilijk winnen van de massa van pa, maar het is een paar keer gelukt!!

Met nog steeds gevoelige kuitjes gingen we vandaag meteen om 9.00 uur beginnen met een rafttour. Aanbevolen door neefje Maters met een waterval van 7 meter erin. Toen we daar waren zat de sfeer er meteen goed in met alle enthousiaste mannetjes die daar werken. Tom was onze stuurman. Eerst wat instructies en gaan. Ingrid en ik zaten voorin dus bij het eerste watervalletje meteen helemaal nat, maar het water had een prima temperatuur. Toen mochten we van een steen af springen en zwemmen naar de raft. Heel leuk maar ik verloor mn waterschoen. Dus nog een keer springen vanwege de stroming en toen opzoek naar de schoen. Die ging ook mee met de stroming, maar we hadden hem later weer te pakken en Cinderella kon weer verder (zoals de Tom zei). Daarna kwam de waterval van 7 meter, even nog een uitleg voor als je omkiepert wat je moet doen en daar gingen we. En natuurlijk vielen we om haha, ik kwam vrij snel boven en dreef zo naar de zijkant. Daarna nog een stukje verder varen en op het laatste stuk nog met je neus aan de voorkant en dan in de waterval varen. Dan krijg je even een goede douche van voren!! Het was heel erg leuk en daarna weer terug naar het hostel. Het was een ochtend activiteit dus daarna geluncht en doorgereden maar een plekje vlakbij Coromondel.

Er is niet overal zulke goede wifi dus vandaar een beetje lang verslag dit keer :).

• 23 Januari 2018 - 08:38

Ageeth:

Heyyy, wat een belevenissen zeg!
    Ik was er zo ook een beetje bij

• 23 Januari 2018 - 09:33

Judith:

Wauw wat super weer allemaal!! Leuk geschreven!!

• 23 Januari 2018 - 16:58

Fily:

Mooi verslag erg leuk om te lezen.
    Nog even genieten samen daar !!
    Groeten aan allemaal van ons

• 23 Januari 2018 - 20:19

Tineke Wout:

Hoi Suzan
    Wat een belevenissen , en wat mooi beschreven we hebben van het verhaal genoten heel veel groetjes en nog veel reisplezier wout en tineke

• 26 Januari 2018 - 06:21

Debby:

Wow suus wat klinkt dat allemaal heerlijk en jaloersmakend! Zo gaaf dat je dit doet! Geniet er maar lekkee vam.