R4 in het zuidereiland van Nieuw Zeeland part 1 - Reisverslag uit Te Anau, Nieuw Zeeland van Suzan Romar - WaarBenJij.nu R4 in het zuidereiland van Nieuw Zeeland part 1 - Reisverslag uit Te Anau, Nieuw Zeeland van Suzan Romar - WaarBenJij.nu

R4 in het zuidereiland van Nieuw Zeeland part 1

Door: Suzan

Blijf op de hoogte en volg Suzan

11 Januari 2018 | Nieuw Zeeland, Te Anau

3 januari eerst lekker ontbeten en met de auto naar Akaroa gereden. Soort van klein dorpje waar veel voor toeristen te doen is. Dus wij hadden een tourtje geboekt waarbij we gingen kajakken en pinguïns spotten. Uiteindelijk gingen we eerst een leuk stukje rijden met een busje en mooie uitzichtpunten gezien. Toen in de kajak en heel veel zeehonden gezien. Het had de laatste dagen gestormd en daarom konden wij er veel zien aan de kant. Ook nog 3 pinguïns gezien en toen weer terug.

De volgende dag met de auto naar Hanmer Springs waar je in een jet boot kon varen. Eenmaal aangekomen eerst even kijken en het zag er heel tof uit. Je kon verschillende dingen doen zoals bungee jumpen en raften, maar wij gingen met de jet boot. Allemaal reddingsvesten om en een leuke kapitein. Toen hij gas ging geven vloog de boot omhoog en gingen we rond de 80 km per uur over het water!! Als de kapitein met z’n hand ging draaien gingen we een rondje maken en dat deed hij aldoor bij een paar stenen waar het water tegen weerkaatste waardoor je lekker nat werd. Helemaal niet erg want je bent toch zo weer opgedroogd. Het was echt een super mooi gebied met heel mooi uitzicht waar de kapitein nog het een en ander over vertelde. Later boodschappen gedaan en lekker gekookt. Na het eten was er een backpacker die zei dat ze een film gingen kijken en we mochten meekijken. Klonk niet als een leuke film maar we gingen toch. Toen hadden ze uiteindelijk moana een vrij nieuwe disney film opgezet, lekker relaxt kijken. Bij alle liedjes was er een jongetje heel schattig een beetje aan het meezingen. Maar toen de film af was gingen we frozen kijken en toen was het helemaal feest!! Hij kende alle liedjes en zong heel schattig mee, tot hij naar bed moest. Daar was hij het niet helemaal mee eens. Maar gelukkig kon Ingrid let it go ook helemaal meezingen.

Volgende dag naar Nelson gereden dat was zo ongeveer 4 uurtjes rijden. Voor het eerst mocht ik van pa in de toyota rijden! Ging goed alleen soms de ruitenwisser ipv de richtingaanwijzer:). Lekker rustig dagje nog een waterval bekeken en voor de rest niet veel bijzonders gedaan.

Toen was het een ochtend vroeg opstaan en naar het Abel Tasman park ma en ik gingen kajakken en wandelen en pa en Ingrid gingen alleen wandelen. We gingen over het strand naar de kajaks en over de golfjes verder de zee in. Lekker op ons gemak met de groep mee kajakken, af en toe kregen we wat informatie van onze guides. Alle punten van de kajaks bij elkaar en dan lekker drijven over de golven, gelukkig werden we niet misselijk. We gingen nog naar een eilandje toe waar weer zeehonden te zien waren, blijft leuk en vooral die schattige baby zeehonden. Na ongeveer 2 uur kajakken meerden we aan bij een strandje en hadden we een lunch. Vanaf daar ruim een uur lopen naar het volgende strandje waar de watertaxi ons kwam ophalen. Het wandelen was super mooi! Beetje omhoog en omlaag en bochtjes naar links en rechts en alles door de natuur en mooie uitzichtpunten. Uiteindelijk nog even op het strand gezeten met zijn alle en toen met de watertaxi terug. Er waren toen nog meer golven dus dat was een leuk ritje. Daarna werden we met de aanhanger aan een ford trekker uit het water gehaald en zo bij de plaats van bestemming gebracht. Leuk systeem!

7 januari zijn we doorgereden naar punakaiki, daar staan de pancake rocks. Het was niet heel helder weer maar het was wel weer erg mooi en bijzonder. Allemaal lagen steen op elkaar en volgens de borden nog steeds een mysterie hoe dat nou kan. Hier vlakbij is ons hostel waar we deze keer een kamer hebben zoals bij een slaapfeestje. Alle matrasjes op de grond in een halve cirkel, je maakt wat mee haha.

Vandaag begon de dag zonnig dus zijn we nog een keer langs de pancake rocks gegaan. Leuk voor de foto’s en het was weer heel anders. Het was nu eb dus het water ketste minder hard tegen de stenen aan, dat was gister weer erg leuk om te zien. Daarna zijn we doorgereden naar Franz Josef waar de bekende glacier staat. Onderweg nog gestopt bij een soort goudzoekers museum, maar daar was het entree zo hoog dat we door zijn gereden. Toen stonden er borden langs de weg met een uitkijkpunt dus daar waren we heen gegaan. Dit was ook een soort park waar je zo goed als boven de bomen kon lopen en mooi uitzicht had. Hier kregen we familie korting dus toch maar even gedaan en wat mooie vogels gezien maar verder was het wel een beetje bewolkt. Toen weer doorgereden naar ons hostel, dit keer met zijn vieren op 1 kamer. Na het eten zijn we naar de hot water pools geweest. Dat waren 3 buitenbaden met verschillende temperaturen in de natuur. Wij konden het goed volhouden in het 38 graden badje, 40 graden was toch wat heet pff.

Volgende dag naar de Franz Josef glacier gewandeld, geen regen gelukkig maar wel bewolkt. Dit was ongeveer 1,5 uur heen en weer lopen. Het was een erg mooi weggetje tussen de stenen door en je kwam steeds dichter bij de glacier tot je op een punt niet meer verder mocht. Toch wel bijzonder dat ijs midden in de berg en de berg ernaast is hartstikke groen met bomen. Daarna door naar Wanaka met een tussenstop langs de weg waar je dolfijnen kon spotten. Het regende wat dus we hebben er een paar gezien en toen weer doorgegaan. Later nog een stop gemaakt bij een bordje met blue pools. Dit was ongeveer een kwartiertje lopen maar je had super mooie blauwe wateren! Een paar gekken gingen nog van de brug af springen in het ijskoude water, wel leuk om te zien.

Dag erna begonnen in een puzzel world. Soort museum met allemaal soorten puzzels en gezichtsbedrog. Ook een kamer waar de vloer 15 graden schuin was, dat is toch erg verwarrend. Daar was ook nog een mega groot doolhof. In elke hoek stond een huisje waar je heen moest, dat was me als eerste gelukt van de fam maar toen de uitgang nog... na voor mn gevoel een half uur en kms later een nooduitgang gepakt. Daarna doorgereden naar te Anau, maar eerst een stop in Queenstown. Daar moesten we van Ingrid een Ferg burger eten, die was erg lekker na een lange tijd wachten. Een rondje gelopen door Queenstown en weer doorgereden.

Happy Birthdaaaay to daddy, vandaag rustig begonnen en tourtjes bekeken die we hier konden doen. Uiteindelijk hadden we voor vandaag een mountainbike gehuurd en gingen we langs het water fietsen. Dat was een erg mooi weggetje over steentjes heen en op een gegeven moment met lekker veel bergjes. Heel leuk als je naar beneden gaat en een beetje moet bijremmen voor de bochtjes. Maar gelukkig niet gevallen (medegangers hadden wel soms open knieën). Aan het einde had vaders iets te veel power over en brak de ketting. Hij had hem weer zo goed als gerepareerd maar een paar meter verderop ging er van alles los zitten en de ketting in 3en. Dus dan nog maar even duwen tot het eind -spierbalemotie-. Daarna nog lekker uit eten en voor pa gezongen met schattige kaarsjes.

• 11 Januari 2018 - 09:34

Tineke :

Hoi Suzan
    Wat een prachtig verslag
    Weer heel veel ondernomen en we wensen jullie nog heel veel plezier samen
    Wout en tineke

• 11 Januari 2018 - 11:29

Ageeth:

Hey Suuz,
    Gefeliciteerd met je vader!!
    Is iedereen op de hoogte dat ie niet thuis is? Ik denk dat Danique en Vincent geen taart in huis hebben gehaald

• 11 Januari 2018 - 16:40

Judith:

Geweldig weer. Leuk geschreven suuz! Veel plezier met bollen rooien van t weekend!

• 12 Januari 2018 - 11:41

Oma.:

Hey Suzan,
    Wat beleven jullie veel zeg,omdat ik geregeld een mailtje met foto's erbij krijg,kan ik het allemaal volgen,Fijn! De bollen die hier al eerder zijn geplant komen de grond al uit.Verder veel plezier!Vr.Gr.Oma.