Camper avondturen Coral Coast - Reisverslag uit Perth, Australië van Suzan Romar - WaarBenJij.nu Camper avondturen Coral Coast - Reisverslag uit Perth, Australië van Suzan Romar - WaarBenJij.nu

Camper avondturen Coral Coast

Door: Suzan

Blijf op de hoogte en volg Suzan

23 Februari 2018 | Australië, Perth

Maandag 12 februari beginnen we de dag met een 2,5 uur durende tour door een goudmijn. De mijn is zo groot geworden dat ze hem zelfs vanaf de maan kunnen zien. Vroeger waren het er ruim 200, nu 1 grote. Hij is zo gemaakt dat er allemaal wegen naar beneden gaan en het goud levert genoeg op om mega machines aan te schaffen. Wat een grote joekels van CAT staan daar!! Groter dan het tourbusje waar wij mee reden, we konden zo plat gereden worden. De voorspelling is dat er nog zo’n 10 jaar goud uit de mijn komt. Een paar jaar geleden was het nog 3 jaar dus dit veranderd met ontwikkelingen. Er zit bijvoorbeeld ook goud in restjes lava, maar ze weten niet hoe ze dat eruit moeten krijgen dus dat onderzoeken ze nu. Okido, we gingen met de tour een klein stukje de mijn in, maar lang niet naar de bodem. Wel een aantal mega machines gezien die heel veel diesel verbruiken en waar real life legomans liepen (zoals de tour guide zei, okido). Ze werken daar 24 uur per dag. Ongeveer van 6 tot 6 en dat 7 dagen lang, dan ben je een week vrij en daarna mag je de nachtshift doen. Na de mijn zijn we nog een stukje over het verwerkingsterrein gereden, mijn concentratie was inmiddels weg want het was heel interessant maar met Engelse termen kost het veel energie om te volgen. Ze hadden daar machines om de stenen van de grote van een wasmachine te verkleinen naar een half hoofd en ook een soort van sorteermachines. Heel interessant allemaal maar te veel om te onthouden! De middag hebben we niet heel veel meer gedaan, we zijn naar een park toe gegaan waar pauwen liepen en veel vogels waren en emo’s.

De volgende dag was een rij dag. We wilden wel ergens tussendoor stoppen maar er is niks te beleven dus in 1 stuk door richting Perth. Op de tomtom stond dat de volgende afslag ongeveer 500km verder was dus lekker touren. Eenmaal aangekomen op de camping hebben we een plan gemaakt voor de resterende dagen. We hadden onbewust een super goed boekje meegenomen uit een visitor centre dus vanuit daar een best strak schema gemaakt. Want we willen graag naar Coral Bay waar het zeeleven super gaaf is. Het is wel wat rijden, maar we zijn er aan gewend en we denken dat het de moeite waard gaat zijn.

Vandaag gingen we naar de Pinnacles! Eerst even rijden en eenmaal daar is er ineens een stukje woestijn lijkt wel met allemaal kleine rotsjes. Het zand was oranje/geel terwijl de duinen hier wittig zijn. We hebben eerst een rondje gelopen en daarna kon je er met de auto tussendoor rijden. Best een smal zanderig paadje voor met de camper maar het is gelukt. We hebben ons hier aardig vermaakt in de middag dus nog een klein stukje rijden en we overnachten in Dongara.

We zijn weer een stukje verder gaan rijden langs de Indische oceaan. Dit is een hele mooie route met veel uitzicht! We kwamen eerst bij de pink lake, die deze keer ook echt pink is. Alleen staat hij wel bijna droog omdat er weinig regen is gevallen. Het is een soort zoutvlakte waar je op bepaalde punten kan lopen. Mijn eerste stap was natuurlijk net ergens waar je weg zakte. Daaronder is het grijze prut, dus daar wordt de lake niet mooier van. Later wel een stukje gevonden waar je goed kon lopen en mooie foto’s gemaakt. Toen reden we door naar Kalbarri. Hier heb je een natures window. Wij er naar toe gereden is het dicht vanwege animal shooting tot 16 februari... misschien kunnen we er op de terugreis nog langs. We zijn naar wat andere uitzichtpunten gegaan wat ook heel mooi was en daarna lekker naar de camping.

Van Kalbarri reden we verder naar Carnarvon. Een goede tussenstop op de weg naar Coral Bay. We hebben na een lang stuk rijden een mooie camping gevonden, waar je overigens best blij mee bent als je al die dode kangoeroes langs de kant van de weg ziet en banden die helemaal kapot zijn. We zijn er maar weer, bij de receptie de tip gekregen om naar de blow holes te gaan omdat je hier mooi kunt snorkelen. Dit was achteraf nog wel een stukje rijden na een lange rijdag. Eenmaal het water in was het super ondiep maar wel heel mooi. Je kon eigenlijk niet bewegen want anders maakte je het stuk. Dit zwom niet heel lekker dus we zijn daarna weer terug gereden naar de camping.

Vandaag gingen we dan naar Coral bay! Klein stukje rijden en het is een heel leuk plekje wat allemaal aan 1 straat zit. We hadden gelezen dat je hier kon scooter snorkelen dus dat wilden we wel doen. Helaas was het hier te winderig voor dus heb ik zelf langs het strand gesnorkeld wat al mooi was. Daarna lekker op bet strand gelegen en een tour geboekt om morgen te gaan duiken! ‘S avonds met een aantal Duitsers nog lekker gezetten en drankspelletjes gedaan, niet te veel want we wilden wel fit zijn voor morgen.

Ik begon om 7.45 aan de overkant van de camping met de introductie voor het duiken. Ingrid heeft haar open water dus zij kon dat overslaan. Eerst alle spullen gepakt en daarna een korte uitleg wat je wel en niet moet doen. Daarna met zijn alle in de bus naar de boot. Een stukje varen en al snel mochten we het water in om te proberen. De gevorderde duikers gingen eerst, daarna de snorkelaars die ook mee waren op de boot en toen de introductie duikers. We waren met zijn 3en dus een klein groepje. In het water bedacht de Chinees die mee was dat het niet zijn ding is. Paar keer in paniek terwijl we nog niet eens onder water zijn. Hij ging later maar snorkelen en ik ging met een Duits meisje langzaam naar beneden. Mijn masker liep vol met water dus die hebben we nog vervangen en daarna weer verder. We hebben een mooi eerste rondje gemaakt, maar ik was een beetje aan het zoeken. Ik ging naar de bodem en weer omhoog en op en neer, maar wel al hele mooie vissen gezien en koraal. Na een half uur gingen we weer op de boot en gingen we naar een plek waar Manta rays zijn. Het zijn een soort mega zwart witte platvissen die 4 meter groot kunnen zijn. Hier konden we alleen snorkelen dus we gingen in 2 groepen het water in en achter de manta ray aan zwemmen. Op een gegeven moment draaien ze weer om en dat is heel mooi om ze zien. Ik volgde later een andere dan de groep dus ik was een beetje de verkeerde kant op, maar gelukkig maakten ze daar geen probleem van. Ik had gelukkig geen slippers in mn gezicht. Toen een lekkere lunch op de boot en doorgevaren naar de laatste duikspot met haaien. We gingen nu vrij snel achter de rest in het water en hier was het nog mooier. We waren ook wat meer gewend, dat helpt natuurlijk. Super mooie vissen gezien en later ook een haai!! Ik was heel erg geconcentreerd naar 1 haai aan het kijken terwijl aan de andere kant een stuk of 8 voorbij gingen. Ik had er gelukkig nog een stuk of 3 gezien maar het gaat wel snel! Super leuke dag op en in het water gehad!!!

De dag na het duiken moesten we weer een stukje rijden. We gaan nu weer terug richting Perth maar we hebben een paar stops op de heenreis overgeslagen dus daar gaan we nu naar toe. We zijn naar Denham gereden, vlakbij Monkey Mia maar daar was de camping gesloten dus sliepen we in Denham. Daar een tourtje geboekt voor de volgende dag in Monkey Mia.

De wekker ging vandaag 6.30 uur want om 7.45 uur werden er dolfijnen gevoerd in Monkey Mia. Ze zeiden dat het een half uur rijden was vanaf Denham maar dat red je makkelijk. Toen we daar waren, waren we niet de enige. De een zei dat het heel toeristisch was en de ander vond het super gaaf. Dus we gingen het bekijken. Ze hadden eerst een hele uitleg en daarna mochten we op een lijn in het water staan. Een aantal dolfijnen zwommen op 1 a 2 meter afstand van de groep. Er werd een hele uitleg gedaan en daarna kwamen er een paar vrijwilligers met 3 vissen per dolfijn om te voeren. De vrijwilligers kozen elk 3 personen uit het ‘publiek’ om een vis te geven. Als derde werd degene gekozen met the biggest smile en dat was Ingrid. Dus wij hebben samen dolfijn Puck een vissie gegeven. Daarna zijn we op een boot gaan zijlen. We gingen opzoek naar wildlife. We hadden een aantal dolfijnen om ons heen en we gingen opzoek naar een dugong (geen idee hoe het in het Nederlands heet, google maar). Hier hebben we er ook een aantal van gezien en toen kwamen we nog en tigershark tegen en later nog schildpadden. Dit alles met een fantastisch uitzicht. Begin van de middag kwamen we weer aan wal en hebben we op het strand gelegen en 17.45 uur gingen we weer de boot op om de zonsondergang te bekijken. Dit zat gratis bij de tour inbegrepen. Dus weer lekker gevaren en de zon onder zien gaan. Daarna weer terug naar de camping in Denham gereden en heel veel aftersun opgesmeerd ;).

Vandaag moesten we weer een stukje rijden naar Geraldton. Nog even een stop gemaakt op shell beach, een strand met allemaal kleine schattige schelpjes ipv zand. We hebben nog getwijfeld om langs de nature window te gaan maar dat was in totaal 2 uur omrijden en we hadden geen lunch bij ons dus toch maar doorgereden. Eenmaal aangekomen in Geraldton nog een rondje door de stad gelopen en verder niet veel bijzonders gedaan vandaag.

De volgende dag zijn we doorgereden naar Jurien Bay. Daar hebben we eerst een sandboard gehuurd en gingen we vanaf de witte duinen naar beneden boarden. Dit ging best wel hard dus dan laat je je snel vallen. We moesten ons nog insmeren met zonnebrand, dat was wel nodig met de felle zon, maar daardoor zat je helemaal onder het zand haha. Jammer genoeg hebben ze geen stoeltjes lift dus elke keer weer omhoog klauteren om in een paar seconden naar beneden te glijden. Na een uurtje moesten we het bord inleveren en was het ook wel genoeg geweest, maar echt super tof. Toen door naar het strand en camping. Daar eerst een duik genomen om het zand van ons af te krijgen, geluncht en daarna lekker gerelaxt.

Vandaag moesten we de camper van inleveren. Eerst een stukje rijden naar Perth, toen zijn we eerst naar het hotel gegaan om de spullen alvast uit te laden. Het hotel heeft een shuttle naar het vliegveld, dat is wel handig als je vlucht om 5.45 uur gaat. Ook wel lekker om in een zacht bed te slapen en gebruik te maken van handdoeken!! Daarna de camper ingeleverd, we hadden dezelfde jongen die ons hielp in het begin. We hebben in totaal iets meer dan 6000km gereden!!! Dat waren nog al wat uurtjes touren maar het was het waard!! De auto was lekker smerig, maar dat maakte niet uit want daar hadden we voor betaald. Er zaten al zat krasjes op dus dat werd niet eens gecheckt. Daarna met de bus naar Perth, daar nog een beetje geshopt. We hebben wat sierraden en souvenirs gekocht en er waren allemaal foodtrucks met eten uit de hele wereld vandaan. Dus wij hebben lekker poffertjes gegeten en nog wat andere lekkere hapjes. Nu alles klaar maken voor de vlucht van morgen en dan gaat het avontuur voor mij alleen beginnen! Ingrid zie ik weer als ik in de Gold Coast ben, dus nog geen definitief afscheid ;).

• 23 Februari 2018 - 13:13

Judih :

Wauw meiden! Jullie maken een super reis! Veel plezier nu 'alleen'!
    Wij vieren morgen Mark zijn verjaardag zoals je al weet! Veel plezier aan de andere kant van Australie!!

• 23 Februari 2018 - 14:09

Ageeth:

Hallo Suuz, leuk om weer met jullie mee te reizen.
    Nu nog een maand alleen op pad, je weet inmiddels een beetje hoe het werkt in Australië.
    Succes zonder Ingrid, je gaat t redden!!

• 23 Februari 2018 - 14:28

Mama:

Hoi Suuz ook weer een leuk verslag, jullie genieten volop, wij gaan morgen naar Mark zijn verjaardag. ook weer gezellig en zondag komen Bertil en Ageeth de vakantie verhalen horen over Nieuw Zeeland, en hun skivakantie. de eerste reactie komen binnen over de uitnodiging. leuk!!
    Meiden goeden reis naar de andere kant van Australie en tot horens....
    Liefs mama XXX

• 23 Februari 2018 - 14:41

Tineke :

Helemaal onder de indruk zijn we van al jullie belevenissen super hoor